Penyes Altes (2.279 m.) per la Canal Llarga

El Puig Cubell, i a l'esquerra la Canal Llarga Cara sud del Penyes Altes Un isard ens rep dalt la carena Avancem per la carena cap al Penyes Altes Pont de roca

Enfilem el cim del Moixeró per un camí poc habitual, la Canal Llarga, una ruta que havia estat utilitzada antany pels habitants de la zona i que actualment només la transiten els isards. Sortim de Gréixer i anem a buscar la canal sota les dretes parets del Puig Cubell. Un cop a la carena seguim cap a l'est trepitjant les primeres neus de la temporada fins al cim. Tanquem el cercle tot baixant per la Canal de la Serp.

• Lloc de sortida: Pont de Sant Nazari, Gréixer, Guardiola de Berguedà, (Berguedà)
  • Distància: 11,5quilòmetres
  • Cartografia: Moixeró, Editorial Alpina (1:25.000)

Pont de Sant Nazari (Gréixer) 00:00 00:00 0
Inici Canal Llarga 01:07 01:07 3,2
Collet del Clot dels Amorriadors 01:35 02:42 4,4
Penyes Altes del Moixeró 01:01 03:43 5,9
Capçalera Canal de la Serp 00:34 04:17 7,0
Punt d'inici 01:28 05:45 11,5

El vessant sud del Moixeró és una veritable meravella, amb un fort caràcter, abrupte i amb formes irregulars i curioses. Tal com ens explica el Joan, que alhora ho ha sentit explicar de les persones grans de Bagà, antigament hi havia moltes rutes diferents per enfilar cap a la carena, utiltizades per pastors, talladors, carboners i també contrabandistes. Fins i tot en alguns racons sembla que queden restes d'antigues cabanes i petits refugis que utilitzaven aquestes persones que laboriosament buscaven un profit econòmic d'un terreny esquerp i difícil.

La Canal Llarga havia estat una de les vies tradicionals de pujar al sector central del Moixeró, i de fet mirat des de baix, des de Gréixer, es veu perfectament una línia lògica que puja en diagonal cap a la carena, evitant els forts pendents d'altres canals i les grans parets de roca. Des de baix és fàcilment identificable la gran paret de roca del Puig Cubell, que mirat des d'aquí fins i tot sembla erròniament més alt que el Penyes Altes, i per sota, cap a l'esquerra marxa una canal en diagonal que remunta el fort pendent fins a la carena.

Sortim del Pont de Sant Nazari, sota Gréixer l'Imma, la Teresa, el Joan, la Sílvia i jo mateix. Caminem per la pista fins vora Gréixer i continuem endavant fins trobar la rasa del Moixeró, punt en què deixem el GR i seguim a la dreta. El camí ample va aproximant-se a les parets del Moixeró, amb una pujada suau i progressiva. Aquest camí, antiga pista, arriba fins al Coll de l'Avet, i de fet continua enllà faldejant el Moixeró. Nosaltres però l'abandonem uns centenars de metres abans del coll de l'Avet, just quan veiem que estem per sota de l'inici de la Canal Llarga. Sense camí enfilem amunt fins a buscar la base de la paret.

Ens situem sota les altíssimes parets del Puig Cubell, amb diversos trams abalmats, on aprofitem els rajos de sol per fer una parada i esmorzar. Comencem tot seguit a enfilar per la Canal Llarga, sempre vora les parets molt verticals que ens queden a la dreta. No hi ha camí definit, però anem seguit traces que els isards i altres bèsties van creant. El pendent és considerable i progressiu, però es pot avançar sense cap mena de dificultat. Tot i l'absència de camí el recorregut és molt evident, ja que sempre avancem de pujada, en diagonal i amb la paret a la dreta. Més amunt deixem ja la paret i per terreny més obert acabem d'arribar a la carena, al Collet del Clot dels Amorriadors.

Dalt la carena ens reben un ramat d'isards, als quals destorbem la seva plàcida pastura. Cap a l'oest s'obren boniques vistes de la cara nord del Pedraforca, i també les costes del Puig Tarrers que donen inici al Cadí. Pugem una mica direcció est fins un turó arrodonit on ja tenim davant nostre la zona summital del Penyes Altes. Ja només queda anar seguint el camí de la carena, ben traçat i evident, i amb vistes cap a la Cerdanya (nord) i tota la vall del Llobregat (sud), on fins i tot s'arriba a albirar la torre de Collserola de Barcelona.

Trepitgem neu als trams obacs protegits pels arbres, que han abrigat la neu de les fortes ventades dels últims dies. Anem pujant pel camí ben conegut que recorre la carena moixeronenca. En un punt cal fer una petita grimpada d'un parell de metres, i tot seguit acabar de pujar fins assolir els modestos 2.279 metres del cim més alt del Moixeró, el Penyes Altes. Fem foto de cim i gaudim del paisatge en un dia clar i amb visibilitat gràcies al vent que, sense molestar gaire, ha netejat l'atmosfera.

Tornem enrere per la carena fins al punt on hi ha l'indicador que ens assenyala el camí per baixar cap a la Canal de la Serp, actualment un dels camins més utilitzats per pujar el Moixeró des del vessant sud. Baixem ràpid serpentejant pel camí sinuós, però sense deixar de contemplar les boniques parets de les costes de Gréixer, observant fins i tot un parell de ponts de roca ben bonics que es dibuixen entre les retallades parets. Entrem en un bosc principalment de faigs, amb alguns exemplars notables, i anem perdent alçada ràpidament fins situar-nos de nou al petit nucli de Gréixer. Cinc minuts més i de nou al punt de sortida.

El Penyes Altes és una de les excursions clàssiques de l'Alt Berguedà, un cim molt bonic tot i la seva modesta alçada. La façana nord del Moixeró és una meravella amb mil racons per descobrir. Avui, ben guiats, n'em conegut un de nou, la Canal Llarga, que ens ha permès pujar dalt la carena per una ruta ben original i entretinguda.

Bon dia!

Us felicito per aquest bloc, amb tants itineraris interessantíssims.

L\'altre dia em mirava el Moixeró i pensava que hauria de ser possible pujar-hi per la canal llarga. Estic content d\'haver trobat la vostra descripció i el trac. Hi aniré així que tingui l\'ocasió. Gràcies.

Salut!

Jaume

Gràcies Jaume! El Moixeró té moltes possibilitats. Tot i ser molt abrupte pel vessant sud, té punts dèbils per on es pot pujar. L'ascensió per la Canal Llarga és ben interessant, sempre al costat de boniques parets. Antigament era una de les vies tradicionals, però ara només hi circulen isards.

Ens explicava el Joan que antigament hi havia molts més camins que ara per pujar a la carena del Moixeró. Fins i tot alguns dels que ara són més populars, com la Canal de la Serp, antigament no ho eren tant, i en canvi alguns camins ara perduts eren més habituals.

Tenim pendent investigar alguna altra ruta poc coneguda i segur que també interessant. Anirem informant...

Per cert, Jaume, m'alegro que ens llegeixis, i t'he de dir que també segueixo les teves rutes, i com no, les teves magnífiques fotografies, des de fa molt temps.

Hola Marc, la canal llarga no té res a veure amb la canal de boter? Jo he fet aquest itinerari, o així m\'ho sembla, però no he sabut veure el lloc exacte on neix o surt la canal llarga. Pots donar alguna indicació per aquells romàntics que encara anem sense gps?

gràcies,

La Canal Llarga i les canals del Goter són coses diferents. Mirant des de Gréixer cap al sector occidental del Moixeró, la Canal Llarga és molt visible (la primera fotografia ho mostra clarament). És una gran lleixa inclinada que enfila en diagonal (cap a l'oest) per sota de la destacada paret del Puig Cubell. En canvi les Canals del Goter queden més amagades. Estan més a l'oest encara, i van a desembocar al Coll de la Cabrera. És un dels meus camins preferits per pujar al Moixeró. El tram del Goter és molt bonic.

Per pujar per la Canal Llarga, el més important és visualitzar-la de lluny, i llavors encertar el punt per començar, ja que no hi ha rastre de camí. De fet també és difícil d'equivocar-se, ja que és l'únic pas possible entremig d'unes parets molt verticals. Cal pujar pel camí normal del Coll de l'Avet (que continuaria després cap al coll de la Cabrera), i pràcticament en el punt en què aquest camí fa una petita inflexió per girar més cap a la dreta abandonar-lo, pujar amunt sense camí i situar-se a l'inici de la canal. Llavors només cal anar-la remuntant, sense camí, però amb pas fàcil i sense pèrdua possible. Més amunt la canal es desdibuixa i el terreny s'obre. Cal continuar pujant en la mateixa direcció per terreny obert (sense tendir cap a la dreta), i veient ja la carena fins a coronar-la.

El mapa de l'Alpina marca el camí de les Canals del Goter, ja que tot i que és poc freqüentat es pot anar seguint. També assenyala correctament la Canal Llarga, tot i que no hi assenyala camí, ja que no n'hi ha.

Com deia el lloc clau és el punt en què s'ha de deixar el camí. Mirant el mapa amb precisió són uns 750 metres abans d'arribar al coll de l'Avet, i per més senyes tenir en compte un punt en què el camí gira una mica cap a la dreta. En tot cas es pot anar veient entre els arbres l'inici de la Canal Llarga, ja que és molt ampla i evident, i el tram que va des del camí fins a l'inici de la canal és curt, potser 100 o 200 metres.

No sé si he aclarit dubtes o encara n'he generat més...

Hola Marc, gràcies pels aclariments. Si continua sense neu aprofitaré un dia d\'aquests Nadals per a ficar-m\'hi.