Cadinell (2.112 m.)

Cadinell Cim del Cadinell, amb el Pedraforca encapotat al fons Josa, la Coma de Cerneres i el Pedraforca encapotat al fons vist des del cim Arribant a Santa Maria i al fons Josa

Com un grill separat d'una taronja, el Cadinell és un fragment de Cadí que les forces tectòniques van decidir separar de la serra progenitora. Aquest gran esperó conserva en petites dimensions les característiques del Cadí: progressiu i arrodonit pel vessant sud i abrupte i vertical pel vessant nord. Sortim de Josa i enfilem còmodament fins al Coll de Jovell. A partir d'aquí en forta pujada assolim el cim des d'on contemplem el paisatge, avui reduït pels núvols.

• Lloc de sortida: Josa de Cadí, Josa i Tuixén, (Alt Urgell)
  • Cartografia: Serra del Cadí, Editorial Alpina (1:25.000)

Josa de Cadí 00:00 00:00 0
Coll de Jovell 00:56 00:56 2,5
Cadinell (cim) 01:00 01:56 4,2
Josa de Cadí 01:43 03:39 8,3

Aquest Cadí minúscul és una muntanyeta estètica mirada transversalment tot venint per la carretera de Gósol. És una ascensió fàcil, una matinal que fins i tot permet llevar-se tard. No té cap dificultat, simplement el darrer tram és força dret, i a l'hivern si hi ha neu o com en el nostre cas clapes de glaç cal anar amb més compte. Amb la Sílvia i la Imma ens aproximem fins a Josa de Cadí i aparquem a l'entrada del petit poble encimbellat sobre un turó, d'on destaca l'esvelt campanar. Des de l'aparcament pugem cap a la petita ermita romànica de Santa Maria, en sentit oposat al poble.

Anirem seguint els senyals blancs i vermells del GR-150.1. Aquest GR és una ruta molt interessant que recorre tot el Cadí i el Moixeró per la carena. El seguirem un tram fins al Coll de Jovell, sempre en direcció nord-oest, deixant les espadades parets del Cadinell a la nostra esquerra. El camí és fàcil, progressiu i fresat. En menys d'una hora caminant tranquil·lament arribem al Coll de Jovelll, una àmplia collada on deixarem el GR que comença a pujar per la cara sud del Cadí. Avui el dia és lletjot, i si bé el Cadinell és un mirador excepcional del Cadí, els núvols cobreixen la Serra a mitja alçada, o sigui que ben poca cosa veurem.

A partir del Coll de Jovell (per on també s'arriba per pista) canviem de direcció. Girem a l'esquerra i busquem un camí poc definit que s'endinsa al bosc de pla en direcció primer sud-est tombant cap a sud i començant a pujar. Anem evolucionant per la Costa de la Veda, amb camí poc definit però amb fites per tot arreu, o sigui que tan sols cal trobar el millor pas. El gel ens dificulta l'avenç. Hi ha molt poca neu, però la que hi ha és glaçada, i forma clapes molt relliscoses. Les anem sortejant buscant el millor pas, tot enfilant fortament per aquesta pineda orientada a nord.

Un últim tram encara més dret ens condueix a dalt l'allargada carena del Cadinell. Contemplem el petit cim oiccidental, amb bones vistes cap al Port del Compte i la vall del riu Josa cap a Tuixén. Caminem ara per la carena i en pocs minus arribem al cim central, el punt més elevat, on hi ha una senyera. Des d'aquí és molt bonica la coma de Cerneres, mirant cap a l'est, i la base del Pedraforca, ja que els núvols ens impedeixen veure'n la part superior. Des d'aquí el Cadí ha de ser molt bonic, ja que el podríem contemplar frontalment, i dic podríem perquè els núvols ho impedeixen. Acabem d'arribar fins a la punta est del cim llargarut, des d'on Josa queda sota els peus, uns 500 metres de desnivell per sota.

Sense perdre més temps perquè la meteorolgia no ho aconsella comencem a baixar pel mateix camí. El tram més dret del vessant nord que ja era incòmode de pujada ho és molt més ara baixant, i el gel i el fang ens compliquen força el descens, amb diverses relliscades sense conseqüencies. Poc a poca anem baixant fins al Coll de Jovell, i a partir d'aquí ja sense dificultat fins arribar de nou a l'ermta de Santa Maria i tot seguit a l'entrada de Josa. Per completar la visita fem un tomb pel poble i pugem a l'església, situada a la part més alta del turó al voltant del qual es basteix el poble. L'església, que antigament havia estat un castell, es troba sobre mateix d'un gran bloc de pedra. Per darrere contemplem un bonic pont de roca.

El Cadinell és una petita muntanya, fàcil i estètica ubicada en un bonic racó sobre el petit poble de Josa i als peus del Cadí. Una ruta recomanable per un matí fàcil i sense complicacions. Recomanable en dies assolellats per gaudir de les vistes.

HI VAM PUJAR EL DIA DE LA CAVALCADA DE REIS. LA NIT ANTERIOR HAVIA NEVAT I DES D\'EL COLL JOVELL, ENS ENSORRÀVEM FINS EL GENOLL. UNA EXCURSIÓ MOLT MACA I UNES VISTES DES DE DALT ...........
GRÀCIES PER LA RESSENYA.

LA NIT ANTERIOR HAVIA NEVAT, AIXÍ DONCS, DES DEL COLL JOVELL CAP AMUNT ENS ENFONSÀVEM FINS ELS GENOLLS.
MOLT BONA RESSENYA.
SAL1T I FEINA ENGARRISTES

Gràcies Xavier! Segur que tot nevat havia d'estar preciós.