Cingles de Capolat

Sobre l'Espunyola s'aixeca una llarga línia de cingleres al damunt de la qual hi trobem el pla de Capolat. Avui seguim el GR que s'enfila des de la plana del Baix Berguedà fins als primers contraforts prepirinencs, gairebé una línia recta entre els dos poblets. De camí passem al costat del Salt de Sallent, una cascada que sobrevola la cinglera, i just al damunt trobem la gran balma de Comamorera, que fa les funcions de cleda pel bestiar. Assolit el pla superior pugem més suaument fins l'objectiu del dia, la gran masia del Puig, situada en una punta de morral, i visible des de quilòmetres enllà. Per un caminet mig perdut baixem cap a la pista de Tresserra. Un cop a Torrades planegem pel peu de roca fins al punt d'origen.

• Lloc de sortida: Els Sants Metges l'Espunyola (Berguedà)
  • Cartografia: Rasos de Peguera - Ensija Editorial Alpina (1:25.000)

Els Sants Metges (l'Espunyola) 00:00 00:00 0,0
Salt de Sallent 00:35 00:35 2,1
Balma de Comamorera 00:15 00:50 2,7
El Puig 00:45 01:35 5,2
Torrades 01:05 02:40 9,6
Sants Metges 00:40 03:20 12,3

Venint des de Montmajor direcció Berga, a l'alçada de Cal Majoral sempre m'havia fixat en una gran masia situada a la punta d'un dels morrals de la llarga línia de cingleres. I feia temps que tenia al cap fer-hi una excursió. Simplement calia trobar el dia i pensar en una ruta que fos interessant. Avui era un dia adequat: el temps s'ha d'aguantar només fins al migdia, i ens dóna una finestra matinal per fer una escapada prop de casa. La ruta, la improvitzem una mica sobre la marxa. Ens enfilarem a la cinglera des dels Sants Metges, passant de camí pel salt d'aigua i per la gran balma, i tornarem des del Puig buscant la pista de Tresserra. És una ruta amb interès merament local, però és una bona passejada per conèixer aquest territori de transició entre la plana central i els contraforts prepirinencs.

Ens dirigim amb la Sílvia fins a l'ermita dels Sants Metges, prop de l'ajuntament de l'Espunyola. Aparquem i comencem a caminar seguint el GR que avança de pla i cap a ponent. Passat el Roc de la Bruixa el caminet gira a la dreta i comença a encarar-se a la cinglera, per un bosc d'alzines. Aquest tram de camí és una mica indefinit tot i ser el GR-1. Uns metres més amunt el camí es fa més evident i es va seguint bé, sempre en pujada moderada cap a la base del cingle. Els arbres es van esclarissant i ens apropem a la base de la roca. Aviat s'endevina un fil d'aigua que salta des de la part alta del cingle: és el Salt de Sallent. El camí passa just per damunt del salt, des d'on es pot contemplar perfectament. També ens hi apropem una mica més de sota per contemplar-lo amb millor perspectiva. Des de la part superior del salt, hi ha un extraordinari mirador natural cap a la zona agrícola de l'Espunyola i s'estén cap a tot el Baix Berguedà i fins i tot bona part de la Catalunya central.

Passat el salt d'aigua pugem una mica més i ens desviem del GR uns metres a l'esquerra per visitar la balma de Comamorera. Es tracta d'una gran balma situada sobre un llavi de roca llarg i força profund. Encara s'utilitza com a cleda pel bestiar, però fa segles havia servit d'abric per als antics pobladors, i s'hi van trobar restes de l'època del bronze. Des del peu de la balma es pot girar a l'esquerra i pujar per un caminet fins al mirador del Roc Codós o Roc del Migdia. Nosaltres no hi anem sinó que seguim el GR ja que volíem anar a passar per la casa de Comamorera, deshabitada però en bon estat. Deixem el GR i avancem de pla per la part superior dels antics camps amb la idea d'anar a sortir també al mirador, però no acabem d'enertar bé el pas, i finalment un filat de punxes ens fa girar i acabem sortint al pla dels Timons, sobre la casa de les Fonts. Des d'aquí ja tenim l'objectiu de la masia del Puig força a prop. Creuem una zona de camps escalonats i arribem a les envistes de la gran masia.

Mirada de lluny impressiona per la sensació de solidesa. És una gran masia medieval austera però elegant. Totalment quadrada i amb poques obertures excepte a la banda sud, on destaquen tres línies de finestrals corresponents als 3 pisos d'aquesta gran pairalia. Resseguint els camps ens acostem fins al peu d'aquesta magnífica masia, situada en una punta del morral que la fa visible des de molts quilòmetres enllà, i alhora també permet que les vistes des d'aquesta privilegiada situació siguin amplíssimes. Contemplem la casa des dels diferents angles, i tot seguit marxem per una pista secundària cap al nord fins a la bassa del Racó. Aquí la pista precària fa un gir de 180º fins una punta de morral sobre mateix de la cinglera. Sense pas possible, torna a girar, de nou 180º i s'encara cap al nord.

Baixem uns minuts per aquesta pista poc utilitzada que avança per sobre de la cinglera. La pista va baixant i un bon tros enllà s'unirà amb la puja cap a Tresserra. Però mirant el mapa veiem que hi ha un caminet que retalla i baixa més directament. Localitzem el camí fàcilment, ja que hi ha un pas equipat en la línia del filat del bestiar paral·lel a la pista. Creuem el filat i comencem a baixar pel caminet. És obvi que és un camí pràcticament abandonat, i que ningú no fa servir. Amb una mínima intuïció es pot anar seguint, però la vegetació ha anat creixent i en algun punt el pas és incòmode, sobretot a causa de la caiguda d'algun arbre. Finalment confluïm amb la pista de Tresserra a l'alçada d'un petit planell anomenat la Placeta. Prenem la pista cap avall durant 2,5 quilòmetres baixant fort fins a la casa de Torrades.

A Torrades hi ha un caminet que passa per sobre la casa i comunica amb la veïna de Reixacs, però no veiem clar per on surt, i fem marrada uns metres més avall seguint el vial d'accés a aquesta segona casa. Baixem cap al fons de la rasa i creuat el rierol trobem una pista secundària que planeja cap a l'est fins al punt d'inici, resseguint el peu de roca a certa distància. Arribem de nou a l'ermita dels Sants Metges on tanquem aquesta breu excursió d'interès local en què hem visitat el Salt de Sallent, la balma de Comamorera, i sobretot la gran masia medieval del Puig.

Ahir vam fer aquesta excursió i ens va encantar, molt maca.
    Vam trobar un "gran pirineu" només començar la ruta i ens va acompanyar tot el recorregut. Al finalitzar es va endinsar a les muntanyes i va desaparèixer.
    En resum, molt guapo tot.